2.14 Transport och kommunikationer

Visa bild för transport och kommunikationer

För Kinda är det viktigt med goda kommunikationer både inom kommunen som till och från platser utanför kommungränsen. Dessa kommunikationer är viktiga för att nå större tätorter där kompletterande service och utbud finns (arbetsplatser, handel, aktiviteter m.m.). Med ett effektivt transportsystem knyts byar, orter, kommuner och regioner ihop med varandra. Goda kommunikationer skapar möjligheter för en fortsatt positiv utveckling och en framtida expansion av kommunens samtliga bebyggelsenoder.

Transporter och dess infrastruktur har stor inverkan på utvecklingen av ett hållbart samhälle. Person- och godstransporter behöver ske på ett miljövänligt sätt, för att minska utsläppen av växthusgaser. Detta ställer krav på utformning av orter som behöver planeras och byggas tätare och säkrare för att underlätta för de som tar sig fram till fots, med cykel eller kollektivt resande. Orterna måste också få en attraktiv utformning för att öka andelen av dessa trafikanter. Påverkansarbete och styrmedel för att få fler att välja de hållbara färdsätten istället för bilen är kostnadseffektiva insatser som komplement till fysiska åtgärder i transportsystemen.

Översiktliga viljeinriktningar

·        Genomför insatser för att öka andelen invånare och besökare som går, cyklar och åker kollektivt

·        Ökat permanentboende i noder för stärkt underlag för service, infrastruktur och kollektivtrafik

·        Aktivt deltagande vid revideringar av länstransportplanen

·        Det nordsydliga kommunikationsstråket är regionalt viktigt och prioriterat där förbättrade möjligheter till kollektivt resande eftersträvas

·        Sträva mot att utveckla välfungerande trafikmiljöer för oskyddade trafikanter, särskilt i anslutning till skolor, fritidshem och förskolor

Gång- och cykeltrafik

Flera kortare resor som idag sker med bil skulle istället kunna ske med cykel då cykeln kan mäta sig med bilen i fråga om snabbhet och effektivitet på kortare sträckor. Det krävs en ökad prioritering av insatser i samhällsplaneringen som främjar cykling för att fler ska välja cykeln som transportsätt. En ökning av cykelresande har positiva effekter på miljön, på folkhälsan och är tillgänglig för fler grupper än vad biltrafiken är. Cykel bidrar positivt till den enskilda individens hälsa och är ett smidigt och miljövänligt transportsätt. Cykel kan med fördel kombineras med andra färdsätt såsom kollektivt resande.

I likhet med cykeltrafik är det viktigt med en ökad prioritering av insatser i samhällsplaneringen som främjar gående. För de allra kortaste resorna, främst i tätorterna, ska gång vara det första valet vid resande. Gång bidrar positivt till den enskilda individens hälsa och är även ett miljövänligt transportsätt som enkelt kan kombineras med andra färdsätt som exempelvis kollektivt resande. Gående personer är dessutom ett viktigt bidrag till att skapa ett attraktivt och levande centrum.

För att göra det mer attraktivt att gå eller cykla i Kinda krävs en bättre trafiksituation för fotgängare och cyklister. Vid utveckling av nya och befintliga områden ska hänsyn alltid tas till ett effektivt gång- och cykelnät som ska vara trafiksäker, sammanhängande och framkomligt. Bostäder, arbetsplatser och andra målpunkter ska bindas samman på ett effektivt sätt så att vardagsmotion och hälsosamma livsmiljöer främjas. Tillgång till cykelparkeringar och bänkar på strategiska platser är också en viktig del i att göra gång- och cykelinfrastrukturen attraktiv och användbar. De fysiska åtgärderna kan kompletteras med påverkan genom information och kampanjer för att ge den önskade beteendeförändringen.

Barn och unga i trafiken

Barn är per definition alla människor upp till 18 år, men det är stora skillnader inom denna grupp när det gäller behov och förutsättningar. De allra yngsta barnen reser sällan på egen hand, medan de äldre barnen i högre utsträckning än de yngre självständigt reser till skola och fritidsaktiviteter. Omkring 11-årsåldern är en brytpunkt där allt fler barn går och cyklar till skolan på egen hand. Ju yngre barnen är desto mer styrs barnens resvanor och vistelse i trafikmiljöer av föräldrarnas uppfattning av bland annat säkerheten under resan och av resans komplexitet i förhållandet till barnens utvecklings- och mognadsgrad.

För barn i skolåldern krävs en trygg och säker närmiljö, skolväg och väg till fritidsaktiviteter, så att föräldrar vågar släppa i väg dem på egen hand. För att barnens närmiljö ska vara säker har separering från biltrafik, biltrafikens hastighet och hastighetssäkring av korsningspunkter med bilvägnätet stor betydelse. Det är samtidigt viktigt att ge barn möjlighet att, tillsammans med en vuxen, öva upp sin förmåga att självständigt klara komplexa trafiksituationer.

Primära stråk för gående och cyklister

Översiktsplanen anger de primära stråken för gående och cyklister. Dessa stråk syftar huvudsakligen till effektivt resande mellan olika målpunkter och agerar som uppsamlingsstråk för mindre gång- och/eller cykelvägar. Vid planering av nya områden ska tillkommande gång- och cykelvägar ansluta till och förlänga de primära cykelstråken för att fortsatt öka attraktiviteten för att gå och cykla.

Viljeinriktningar

·        Koppla samman Kisa och Rimforsa med en gång- och cykelväg

·        Bygg ut och förbättra gång- och cykelnätet med särskild hänsyn till trafiksäkerhet, tillgänglighet och barn och ungas rörelsemönster

·        Vid utveckling av nya och befintliga områden ska säkra och effektiva gång- och cykelvägar säkerställas inom samt till och från områdena

·        Planera för tillgängliga och säkra passager för oskyddade trafikanter i samband med infrastruktursatsningar

·        Vid ny- eller ombyggnation av gator inom tätorternas centrala delar bör de utformas med plats för gång och cykel och trädplantering om det är möjligt

Kollektivtrafik

Kinda kommun arbetar för att en större andel resor ska ske kollektivt istället för med bil. Syftet med en ökad kollektivtrafik är att förbättra miljön och öka trafiksäkerheten och jämställdheten i transportsystemet. Det är också en viktig del i att minska den klimatpåverkan resorna i kommunen har. En god kollektivtrafik, och då särskilt spårbunden trafik, har visat sig ha betydelse för kommuners tillväxt och invånarnas sysselsättning genom att den möjliggör regionförstoring.

Kisa och Rimforsa erbjuder idag goda möjligheter att arbetspendla kollektivt norrut mot Linköping, både med spårbunden trafik och med busslinjer. Det finns dessutom busslinjer som länkar Horn och Hycklinge med Kisa. Söderut mot Vimmerby är pendlingsmöjligheterna mer begränsade och består främst av tågtrafik på Stångådalsbanan. På landsbygden finns begränsade möjligheter till kollektivtrafik där Närtrafiken fungerar som grundförsörjning. Kollektivtrafiken drivs av Östgötatrafiken avseende busslinjerna och Kalmar länstrafik avseende tågtrafiken. Kommunens ansvar är därför främst attitydförändrande insatser, översyn och utbyggnad av goda möjligheter att ta sig till kollektiva färdmedel. Varje kollektiv resa börjar med en gång-, cykel- eller bilresa, så en stor del i kollektivtrafikens attraktivitet är att ha en god gång- och cykelinfrastruktur och strategiskt placerade bilparkeringar nära hållplatser och stationsläge.

Viljeinriktningar

·        Arbeta för utveckling och bevarande av Stångådalsbanan med fokus på förbättrade pendlingsmöjligheter

·        Det nordsydliga kommunikationsstråket är regionalt viktigt och prioriterat där förbättrade möjligheter till kollektivt resande eftersträvas

·        Sträva mot förbättrade möjligheter till kollektivtrafik inom hela Kinda samt till och från grannkommuner

·        Ökat permanentboende i noder för stärkt underlag för service, infrastruktur och kollektivtrafik

·        Hållplatser och vägar till hållplatser ska utformas så att även de med funktionsnedsättning tryggt kan utnyttja kollektivtrafiken

Vägtrafik

Vägtrafik syftar främst till personbilstrafik och annan motordriven trafik såsom godstrafik. I Kinda spelar vägtrafiken en viktig roll då möjligheten till att färdas med kollektivtrafik är begränsad i stora delar av kommunen i dagsläget. För att minska kommunens klimatpåverkan eftersträvas dock en minskad andel personbilstrafik i kommunen. I tätorterna finns bäst förutsättningar för att minska biltrafiken medan boende och besökare på landsbygden i högre grad är beroende av tillgång till bil.

Vägtrafiknätet ska vara utformat för trafiksäkerhet, minskad omgivningspåverkan och god framkomlighet. För att kommunen som helhet ska fungera är det viktigt att de allmänna vägarna hålls i gott skick och att alla vägar har en bra beläggning. Satsningar bör göras kopplat till mer effektiv bilanvändning genom exempelvis förbättrade möjligheter till samåkning. Laddinfrastruktur bör även byggas ut för att skapa bättre förutsättningar för eldrivna bilar. 

Det finns en uppmärksammad problematik kring otrygga trafikmiljöer i anslutning till vissa av kommunens skolor. Främst är denna kopplad till att en intensiv biltrafik uppstår då flera föräldrar kör sina barn till skolan. Detta skapar en ond cirkel då den intensiva biltrafiken bidrar till en försämrad trafikmiljö vilket leder till att fler föräldrar väljer att köra sina barn till skolan och därmed ökar biltrafiken ytterligare. För att bryta cirkeln behövs både god fysisk planering samt insatser för att förändra attityder och skapa nya vanor. På detta sätt utvecklas och skapas välfungerande trafikmiljöer för oskyddade trafikanter i anslutning till skolor, fritidshem och förskolor.

Översiktsplanen pekar ut fyra större satsningar och förändringar av vägnätet i kommunen.

Förbifart Kisa

Centrala Kisa domineras idag av vägtrafik, främst beror detta på riksväg 23/34 som går genom orten. Riksvägen är tungt trafikerad med en hög andel tunga fordon som medför höga bullernivåer och en otrygg känsla. För att Kisa ska kunna få den positiva utveckling som eftersträvas är det av största vikt att riksvägen får en ny dragning på östra sidan av Kisasjön. Förbifarten skulle dessutom möjliggöra mer effektiva transporter förbi Kisa då trafiken skulle kunna hålla en jämn hastighet med färre avbrott som exempelvis korsningar och övergångsställen medför.

Arbetet med en ny dragning av riksvägen involverar framförallt kommunen, Trafikverket och regionen där löpande dialog sker. Det är dock av yttersta vikt att kommunen fortsätter att prioritera och lyfta förbifarten i alla delar av sin organisation. För Kisa och kommunen som helhet är detta den mest prioriterade infrastruktursatsningen framåt.

Ny dragning av väg 134 söder om Kisa

Till följd av den nya dragningen av riksväg 23/34 öster om Kisasjön förflyttas en hög andel genomfartstrafiken ut från orten. Större delen av kvarvarande genomfartstrafik härstammar från väg 134, Ydrevägen, som ansluter till centrala Kisa. För att minska påverkan från denna genomfartstrafik identifieras behovet av en ny sydlig dragning av väg 134. Dragningen ska passera Tolvmannadalen och ansluta till riksväg 23/34 söder om Kisa. Genom att passera Tolvmannadalen och dess transportintensiva verksamheter kan trafiken direkt ansluta till väg 134 och vidare till riksväg 23/34 utan att passera centrala Kisa.

Ny sydlig anslutning i Rimforsa

Rimforsas huvudsakliga infart är från cirkulationsplatsen vid riksväg 23/34. Detta medför i sin tur att Kalmarvägen och Ulrikavägen belastas med den ökade trafiken som ortens tillväxt medför och trafikmiljön inom orten blir ohållbar. Med mål om att förbättra trafikmiljön i centrala Rimforsa finns det därför behov av en sydlig infart till orten. Infarten bör ligga i höjd med Rimforsa Strand och möjliggör då en ny ringled i Rimforsa vilket ger förbättrade möjligheter för trafiksäkerhet, god trafikmiljö och effektivare trafikflöden.

2+1-väg Kisa - Vimmerby

Det nordsydliga kommunikationsstråket är kommunens primära transportstråk. Idag utgör riksväg 23/34 av 2+1-väg sträckan Kisa-Rimforsa-Linköping vilket möjliggör hastigheter om 100 km/tim och medför goda kommunikationer norrut från Kisa. På sträckan Kisa-Vimmerby får fordon idag inte föras i högre hastigheter än 80 km/tim. För att ytterligare förbättra kommunikationerna söderut från Kisa behöver sträckan utvecklas till en 2+1-väg för att möjliggöra hastigheter om 100 km/tim. Stråket är prioriterat för kommunen och är av regional vikt. Även boende i Horn och övriga landsbygden i södra Kinda gynnas av en sådan utveckling.

Viljeinriktningar

·        Aktivt fortsätta arbetet med en förbifart öster om Kisa

·        Ny sydlig infart till Rimforsa från väg 23/34 i höjd med Rimforsa Strand

·        Arbeta för en 2+1-väg söder om Kisa för stärkta kopplingar mot Horn och Vimmerby

·        Ny sydlig ringled i Kisa mellan riksväg 23/34 och väg 134 mot Ydre

·        Ytkrävande, transportberoende och störande verksamheter koncentreras och lokaliseras i anslutning till de större kommunikationsstråken

·        Möjliggöra och underlätta för uppförande av fler laddningsstolpar för elbilar i samhället

·        Vid ny- eller ombyggnation av gator inom tätorternas centrala delar bör de utformas med plats för gång och cykel och trädplantering om det är möjligt

·        Planera för tillgängliga och säkra passager för oskyddade trafikanter i samband med infrastruktursatsningar

·        Kommunens framtagna övergripande riskbedömning med riktlinjer för samhällsplanering intill farligt gods-leder ska användas som underlag vid handläggning av detaljplaner och bygglov inom 150 meter från riksväg 23/34 eller Stångådalsbanan

·        Ny bebyggelse får endast uppföras inom 30 meter från riksväg 23/34 i de fall en fördjupad riskanalys medger det

Järnväg

Stångådalsbanan, det vill säga järnvägen mellan Linköping och Kalmar, går genom Kinda och tågtrafiken gör uppehåll i Kisa och Rimforsa. Trafikverket anger att järnvägen behöver en skyddszon på 30 meter på vardera sidan av spåret som skydd vid eventuella olyckor och för att i framtiden kunna göra kompletteringar av spåren. En väl fungerande tågtrafik till, från och inom kommunen är viktig för bland annat de som pendlar till och från jobb men även för besöksnäringen. Kinda kommun samarbetar tillsammans med angränsande kommuner för att Stångådalsbanan ska rustas upp.

För att förbättra Stångådalsbanans förutsättningar samt bidra till en ökad trafiksäkerhet i kommunen behöver antalet obevakade plankorsningar minska. Detta kan antingen göras genom att bygga om eller stänga befintliga korsningar. När plankorsningar stängs är det viktigt att arbeta för trafiksäkra ersättningsalternativ, exempelvis genom att leda trafik till andra, mer trafiksäkra korsningar. I huvudsak eftersträvas planskilda korsningar där det är möjligt och ekonomiskt försvarbart, i andra hand eftersträvas signalreglerade plankorsningar med bommar. 

Viljeinriktningar

·        Arbeta för utveckling och bevarande av Stångådalsbanan med fokus på förbättrade pendlingsmöjligheter

·        Ny bebyggelse ska inte uppföras inom ett skyddsavstånd om 30 meter från Stångådalsbanan

·        Kommunens framtagna övergripande riskbedömning med riktlinjer för samhällsplanering intill farligt gods-leder ska användas som underlag vid handläggning av detaljplaner och bygglov inom 150 meter från riksväg 23/34 eller Stångådalsbanan

·        Genomför åtgärder för att öka antalet trafiksäkra plankorsningar

 

<< Gå till föregående kapitel

Gå till nästa kapitel >>