|
|
2.4 Horn tätort
Visa karta över utvecklingsområden i Horn
Horn är den minsta tätorten i kommunen som med omkring 470 invånare är en serviceort av stor vikt för de södra delarna av Kinda. För Horns utveckling är det viktigt att befintlig service bibehålls och att kopplingen till Kisa samt kommunikationerna till närliggande grannkommuner stärks.
Horn har sedan ett antal år tillbaka tappat invånare och denna trend är något som kommunen vill vända. Ett ökat invånarantal i Horn förbättrar levnadsstandarden för befintliga och framtida Hornbor samt närliggande landsbygd och mindre samhällen.
·
Planera
och skapa förutsättningar för 900 invånare i Horn
·
Aktivt
förmedla bilden av Horn som ett attraktivt boendealternativ i landsbygdens lugn
·
Stärka
Horn som central knutpunkt för södra Kinda
·
Horn
ska vara särskilt attraktivt för utveckling av besöksnäringen
Centrala delar i Horn kan fyllas med ytterligare funktioner än idag, det skulle ytterligare stärka näringslivet på orten samt öka utbudet av service och tjänster till invånare i Horn samt landsbygden runt omkring. Fler funktioner på en plats stärker dess attraktivitet och medför att fler människor väljer att vistas där. För att öka Horns attraktivitet och stärka ortens utveckling och underlag för service och tjänster kan ett mer attraktivt centrum bidra.
·
Stärk
tätortsentréer och centrala delar genom att göra dem tydligare och mer
inbjudande
·
Integrera
mer grönstruktur inom sammanhållen bebyggelse, särskilt i centrala delar
·
Förtydliga
den äldre torgmiljön och att stärk den som central mötesplats i Horn
Visa karta över bostadsbebyggelse i Horn
Horn domineras av villabebyggelse med vissa inslag av flerbostadshus och rad- eller kedjehus. Orten erbjuder en fantastisk sjö- och naturnära boendemiljö som kan kompletteras ytterligare för att ge plats för ett ökat antal invånare. För att öka Horns attraktivitet bör fokus i ortens utveckling ligga på att möjliggöra nya bostäder i sjönära läge vid Åsunden.
I översiktsplanen finns en utpekad plats för ett målgruppsanpassat boende, ofta kallat trygghetsboende, vilket har efterfrågats av framförallt äldre invånare på orten. Ett sådant boende kan skapa flyttkedjor där äldre flyttar från sina villor vilket ger möjlighet för exempelvis barnfamiljer flyttar in.
·
Särskilt
fokusera på att möjliggöra attraktiva bostäder i Horn med sjönära
läge
·
Nya
båthamnar kan planeras i anslutning till ny bostadsbebyggelse i sjönära läge där så bedöms lämpligt
·
Underlätta
för exploatörer som vill möjliggöra ett trygghetsboende i Horn
Visa karta över verksamhetsområden i Horn
Horn har ett strategiskt läge för besöksnäringen med sin närhet till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Kommunens sjösystem och natur ger möjlighet till rekreation och upplevelser. Genom att utveckla besöksnäringen i Horn kan fler arbetstillfällen skapas. Horn är samhället med ett levande föreningsliv, lokalt engagemang och gemenskap.
Tillverkningsindustrin är viktig i Horn och står för 4 av 10 arbetsplatser på orten idag. Översiktsplanen pekar på möjligheter för ytterligare verksamhetsområden för både störande och icke störande verksamheter. Ett diversifierat näringsliv gynnar Horns utveckling.
Visa karta över områden för offentlig verksamhet i Horn
I Horn kommer grund- och förskoleverksamhet att fortsatt finnas kvar på befintliga platser och kapacitet finns för ett ökat invånarantal på orten.
Det särskilda boendet Stångågården kommer fortsatt att bedriva sin verksamhet i Horn.
·
Underlätta
för exploatörer som vill möjliggöra ett trygghetsboende i Horn
Visa karta över grönområden och gröna rörelsestråk i Horn
Horn har, precis som hela Kinda, en påtaglig närhet till
vatten och natur. Både Stångån och Lillån passerar genom orten innan de
ansluter till Åsunden. De två vattendragen och sjön visar på Horns direkta
närhet till vattnet och kopplingen till vattnet bör stärkas och synliggöras
ytterligare. Genom att skapa och utveckla gröna rörelsestråk
längs med vattnet, genom orten
och till närliggande naturområden, förbättras Hornbornas tillgänglighet till
vatten och natur.
·
Integrera
mer grönstruktur inom sammanhållen bebyggelse, särskilt i centrala delar
·
Nya
båthamnar kan planeras i anslutning till ny bostadsbebyggelse i sjönära läge där så bedöms lämpligt
Visa karta över anläggningar för idrott och rekreation i Horn
Horn har med sin närhet till Åsunden och omgivande landsbygd goda förutsättningar för ett aktivt friluftsliv där kopplingen till Åsunden har goda förutsättningar att stärkas. Ambitionen i översiktsplanen är att den befintliga båthamnen byggs ut och utvecklas för att göra båtlivet mer tillgängligt för Hornborna. En utveckling av båthamnen gynnar dessutom besöksnäringen genom att förbättra förutsättningar för båtturister att besöka Horn.
För att möjliggöra attraktiva bostäder nära vatten föreslås att den befintliga idrottsplatsen exploateras för bostäder. För att en idrottsplats fortfarande ska finnas inom orten pekar översiktsplanen ut ett område i östra Horn där kommunen har rådighet över marken och därmed kan säkerställa att en ny idrottsplats kan anläggas. En flytt av idrottsplatsen blir endast aktuell i det fall markägaren väljer att planlägga området.
·
Vid
en exploatering av befintlig idrottsplats ska den ersättas av en ny
idrottsplats på i översiktsplanen utpekad plats
·
Nya
båthamnar kan planeras i anslutning till ny bostadsbebyggelse i sjönära läge
Horn är beläget vid Stångåns utlopp i Åsunden och omgivet av åkerslätter, med herrgårdarna Åby och Väsby. På 1750-talet byggdes en ny kyrka och byn Flarka med gästgivargård fick kyrkcentrum och byskola. Kinda kanal invigdes 1870-talet och Horn var sluthamnen, fortfarande är det en aktiv hamn men idag med fritidsbåtar och turism. Vid Tyrisfors och hamnen etablerades verksamheter som garveri, mejeri, kvarn, såg, tegeltillverkning, handelsbod och senare vattenkraftstation. Kanaltrafiken gav samhället ett uppsving, fler boende och fler verksamheter. Torg med marknadsplats, affärshus och hotell tillkom.
En ny stor skola byggdes på 1930-talet, idrottsplats med dansbana och badplats likaså. 1960- och 70-talet gav en tydlig årsring med villor, några radhus, äldreboende och församlingshem. Väg 135 mot Gamleby byggdes på 1970-talet och en ny infartsväg drogs och ett nytt posthus uppfördes som idag är bibliotek. En armaturfabrik etablerades, en industrilada byggdes, och nya arbetsplatser skapades. Bebyggelsen med enbostadshus har under 1970- och 80-talet utökats, med några mindre villaområden, upp på höjden öster om väg 135 och ett vattentorn byggdes.
Följden av att ny infartsväg drogs på 1970-talet är att samhällets gamla torg fick en förskjutning i betydelse, när det nya posthuset, idag bibliotek, placerades sidoordnat. Dock möts den nyare infarten och den gamla vägen i torgets närhet och nära kyrkan. Horn har idag få aktiva centrumverksamheter, så de som finns är viktigt att de är i varandras närhet och fortsätter ge en bild och upplevelse av samhällets handelsstråk och torgets betydelse som central mötesplats.
Bebyggelsen i samhället Horn har en mycket enhetlig siluett som har en stor betydelse för ortens karaktär. Den dominerande höjdskalan är en eller två våningar, med undantag för kyrkans höga 1700-tals tornspira och ett tidigt 1900-tals affärshus vid gamla torget med tre våningar. Tvåvåningsskalan minner om att Horn expanderade under kanalens verksamhetstid då samhällen på landsbygden sällan byggde högre hus än två våningar. Det högre affärshuset byggdes medvetet som ett karaktärshus vid torget och markör för en nyare tid.
·
Förtydliga
den äldre torgmiljön och att stärk den som central mötesplats i Horn
·
Ny
bebyggelse i Horn ska huvudsakligen inte överstiga två våningar med undantag
för nya byggnader av särskild betydelse för Horns fortsatta utveckling
·
Kommunens
framtagna kulturmiljöinventering ska användas som underlag vid all handläggning
av detaljplaner, bygglov och kommunal fastighetsförvaltning
Se karta över transportinfrastruktur i Horn
I Horn pekar inte översiktsplanen ut några större nya infrastruktursatsningar. Huvudsakligen behöver gång- och cykelnätet förbättras och byggas ut för att göra det mer attraktivt. Det är dessutom viktigt att vid planering och exploatering av nya områden knyta samman dem på ett lämpligt sätt med befintligt vägnät.