|
|
2.3 Rimforsa tätort
Visa karta över utvecklingsområden i Rimforsa
Rimforsa är kommunens näst största ort med omkring 2 300 invånare och har med sitt gynnsamma geografiska läge i förhållande till Linköping stor potential att agera tillväxtmotor för hela Kinda kommun. Till följd av sin storlek och tydliga tillväxt stärks Rimforsa succesivt som kommundelscentrum. För Rimforsas utveckling är det viktigt att befintlig service bibehålls, utvecklas och förbereds för en ökad befolkning i orten. Som tillväxtmotor för kommunen är det viktigt att stärka ortens kommunikationer norrut mot Linköping och även kopplingen söderut mot centralorten Kisa.
·
Planera
och skapa förutsättningar för 4 500 invånare i Rimforsa
·
Aktivt
förmedla bilden av Rimforsa som ett attraktivt boendealternativ i storstadsnära
läge
·
Rimforsa
ska vara särskilt attraktivt för verksamheter inom teknik- och tjänstesektorn
·
Stärka
Rimforsa som central knutpunkt för norra Kinda
·
Rimforsa
reningsverk ska på sikt byggas ut för en ökad kapacitet som möter ortens
framtida behov
Visa karta över Rimforsa centrum
Rimforsas centrum har historiskt haft sin början i gästgivargården med intilliggande villa Lindhem. I närheten kom järnvägsstationen och handel utvecklades utefter landsvägen. Senare tillkomna torgbyggnaderna med bostäder och affärer förstärkte centrumbilden. Idag när Rimforsa växer och invånarantalet ökar behöver centrumområdet definieras och utvecklas. Torget används idag mestadels som parkeringsyta men dess centrala läge ger stor potential att utvecklas till ett torg med flera användningsområden. Ett flerbostadshus med lokaler i bottenvåningen tillsammans med gröna inslag och mer trivsam utformning skapar en tydligare profil som torg.
Övriga centrala delar av Rimforsa bör tydligare knytas till torget för att få ett mer enhetligt centrum. Det är lättare att skapa ett levande centrum och göra förbättringar desto mer samlat centrumet är. Därför bör nyetableringar av butiker läggas i centrum eller i dess närhet eftersom det bidrar till att stärka helheten.
·
Utveckla
Rimforsa Torg för ett estetiskt lyft av centrala Rimforsa och en stärkt
mötesplats för invånare
·
Silobyggnaden
i Rimforsa bör utvecklas till ett positivt kulturhistoriskt landmärke för
Rimforsa, den kan med fördel inhysa bostäder och/eller verksamheter
·
Stärk
tätortsentréer och centrala delar genom att göra dem tydligare och mer
inbjudande
·
Integrera
mer grönstruktur inom sammanhållen bebyggelse, särskilt i centrala delar
·
Vid
utveckling av centrala Rimforsa ska hänsyn tas till byggnader och miljöer av
kulturhistoriskt värde
·
Arbeta
för ett större utbud av butiker och restauranger i centrala Rimforsa
Visa karta över bostadsbebyggelse i Rimforsa
Rimforsa domineras av villabebyggelse och det finns idag brist på hyres- och bostadsrätter. Fler hyres- och bostadsrätter ger ett mer varierat bostadsutbud vilket möjliggör flyttkedjor. Genom flyttkedjor där exempelvis äldre flyttar från villa till lägenhet frigörs villor där barnfamiljer kan bosätta sig. På detta sätt ökar möjligheten att bo i Rimforsa genom hela livet.
Rimforsa växer men är fortsatt en mindre ort och dess karaktär som sådan bör bevaras. Närheten till vatten och natur ska vara genomgående för hela orten, inte minst bostadsbebyggelsen. Genom god planering kan Rimforsa växa i samklang med naturen, exempelvis genom att bevara grönytor och gröna stråk i samband med planering och exploatering.
·
Aktivt
arbeta för fler hyres- och bostadsrätter i flerbostadshus i centrala Rimforsa
·
Planera
för attraktiva bostäder som knyter an till Rimforsas identitet av närhet till
natur och vatten
·
Nya
båthamnar kan planeras i anslutning till ny bostadsbebyggelse i sjönära läge där det bedöms lämpligt
Visa karta över verksamhetsområden i Rimforsa
Rimforsa speglar en typisk pendlingsort där en hög andel av befolkningen arbetar på annan ort. I Rimforsa får invånare god service kombinerat med närhet till vatten, bra hus- och tomtpriser och Linköping inom räckhåll. För att ge mer liv och aktivitet i orten under dagtid behöver fler arbetsplatser tillkomma i orten. Orten med sin närhet till Linköping och höga andel invånare med högre utbildning ger goda möjligheter för teknik- och tjänstesektorn. En högre dagsbefolkning ger även ett ökat underlag för butiker och restauranger vilket skulle vara ett positivt tillskott.
Verksamhetsområdet längs Industrivägen ligger i en lågpunkt och riskerar att översvämmas vid ett 100-årsregn eller höga vattenflöden. Insatser och åtgärder behöver komma till för att förhindra negativa konsekvenser av detta. Området bör inte utvecklas med ytterligare byggnation. Ny verksamhetsmark planeras istället i anslutning till en ny sydlig infart till Rimforsa.
·
Utred
och åtgärda risker kopplat till skyfall och höga vattenflöden för
verksamhetsområdet längs Industrivägen i Rimforsa
·
Rimforsa
ska vara särskilt attraktivt för verksamheter inom teknik- och tjänstesektorn
·
Arbeta
för ett större utbud av butiker och restauranger i centrala Rimforsa
Visa karta över områden för offentlig verksamhet i Rimforsa
Rimforsa skola pekas ut för om- och tillbyggnation för att möta det ökade invånarantalet på orten. På sikt kommer ytterligare en grundskola att behöva etableras i Rimforsa för att fortsatt möta den växande befolkningen. Detta innebär i ett långsiktigt perspektiv att det kommer behövas byggas en ny grundskola i Rimforsa. Översiktsplanen tar höjd för detta och visar var den grundskolan bör förläggas.
I Rimforsa behöver även nya förskolor tillkomma för att möta befolkningstillväxten. I översiktsplanen pekas fyra platser ut för nya förskolor. Platserna är strategiskt placerade med goda kommunikationsmöjligheter.
Västerliden i Rimforsa är idag det enda särskilda boendet för äldre i Rimforsa. Översiktsplanen pekar ut ytterligare ett område intill Hackels aktivitetsområde där ett särskilt boende kan komma att uppföras, klicka här för att visa karta över området. Boendet på Västerliden kan komma att utvecklas och utökas på den befintliga platsen alternativt helt flyttas till Hackel-området. Det är också möjligt att det på sikt utvecklas två särskilda boenden på orten.
·
Möjliggöra
fler platser på särskilt boende för äldre i Rimforsa
Visa karta över grönområden och gröna rörelsestråk i Rimforsa
Rimforsas styrkor ligger i närheten till naturen och sjöarna Åsunden och Järnlunden. Just de styrkorna bör tillvaratas och tillväxten ska ske i samklang med bevarandet av den närheten. Strandlinjen längs Åsunden ska stärkas som ett rekreativt stråk för både invånare och besökare. Tätortsnära skog bevaras också i västra delen av orten där Västerlidsberget bevaras som idag och området kring elljusspåret fråntas exploatering.
Grönområden längs riksvägen och järnvägen ska utvecklas med
primärt syfte att agera som översvämningsområden vid skyfall och höga
vattenflöden. Vid normal vattenföring agerar de som trevliga rekreativa
parkområden som även bidrar till att dämpa buller från järnväg och riksväg.
Rimforsa ska
utvecklas i samklang med naturen och vattnet och de aspekterna ska alltid ha en
framträdande del vid all planering inom orten.
·
Utred
och åtgärda risker kopplat till skyfall och höga vattenflöden för
verksamhetsområdet längs Industrivägen i Rimforsa
·
Integrera
mer grönstruktur inom sammanhållen bebyggelse, särskilt i centrala delar
·
Nya
båthamnar kan planeras i anslutning till ny bostadsbebyggelse i sjönära läge där det bedöms lämpligt
Visa karta över anläggningar för idrott och rekreation i Rimforsa
I takt med att Rimforsa växer behöver även platser och områden för rekreation och idrott utvecklas. Hackels aktivitetsområde är idag primärt använt för fotboll men att ge möjlighet för andra aktiviteter skulle gynna området och Rimforsaborna. Området kring Åsundahallen kan utvecklas med fler funktioner. Rekreativa områden ska bevaras, stärkas och skapas i samband med områden för gröna och blå stråk.
Med närheten till Åsunden blir båtlivet en framträdande del av Rimforsas rekreativa värden samtidigt som det bidrar till besöksnäringen i kommunen. Därför bör Rimforsaborna få förbättrad tillgänglighet till sjösystemet samtidigt som Rimforsa bör tillgängliggöras för besökare från sjösystemet. Detta innebär att utveckling av båthamnar behöver ske med ett primärt fokus på utveckling av den befintliga hamnen vid Björksund där besökare har nära tillgång till centrala Rimforsa.
Det är viktigt att stärka gång- och cykelnätet i orten för
att göra samtliga områden mer
tillgängliga.
·
Utveckla
befintliga aktivitetsområden så att en större variation av funktioner och
aktiviteter möjliggörs
·
Nya
båthamnar kan planeras i anslutning till ny bostadsbebyggelse i sjönära läge där det bedöms lämpligt
·
Planera
för tillgängliga och säkra passager för oskyddade trafikanter i samband med
infrastruktursatsningar
·
Åsundens
strand utvecklas med strandpromenad, bad och gemensamma mötesplatser
Gamla landsvägen från Linköping och gästgivargården gjorde Rimforsa till en mötesplats. Kinda kanal invigdes 1871 med brygga och lastplats, men först när järnvägen drogs 1902 med station i Rimforsa tog utvecklingen mot tydligare samhälle fart. Järnvägshotell och affärsrörelser etablerades och gav en samhällskärna kring gästgivargården och stationen. Intill förlades på 1940- och 50-talet snickerifabrik och siloanläggning.
Bostadsbyggandet ökade från 1950-talet, med flera villaområden och då byggs även skola, mindre flerbostadshus och centrumbyggnad med affärslokal. På 1960-talet drogs den nya vägen från Linköping söderut, idag riksväg 23/34, och Rimforsa fick motell och ny bensinstation. Under 1970-talet tillkom fler villaområden, bland annat utefter Kalmarvägen mot Åsunden och vid Västerliden.
Kindas huvudnäringar, jordbruk och skogsbruk, representeras båda av karaktärsbyggnader i Rimforsa. I ett mindre industriområde mitt i samhället ligger de väl synliga från järnväg och riksväg 23/34. Snickerifabriken från 1940-talet visar bygdens historia som skogsbygd med timmer och virkeshandel. Göta lantmäns silobyggnaden från 1958 vittnar om jordbruket och spannmålshandeln. Båda byggnaderna är goda tidstypiska representanter för sin tid och verksamhet. De har stora möjligheter att förstärka Rimforsas identitet och vara markörer för traktens näringar och symboler vid Rimforsas entré.
Rimforsas närhet till Linköping, det natursköna läget och möjlighet till resor med både båt och tåg gjorde att en tidig kultur med sommarnöjen utefter vattnet etablerades. Även sommarkoloni, lägerskola, lanthushållsskola och folkhögskola har över tid lockat folk till Rimforsa och naturen.
·
Se
befintliga byggnader från olika tidsepoker som en resurs som ger en förståelse
för Rimforsas historia och identitet
·
Silobyggnaden
i Rimforsa bör utvecklas till ett positivt kulturhistoriskt landmärke för
Rimforsa, den kan med fördel inhysa bostäder och/eller verksamheter
·
Vid
utveckling av centrala Rimforsa ska hänsyn tas till byggnader och miljöer av
kulturhistoriskt värde
Visa karta över transportinfrastruktur i Rimforsa
Rimforsa ligger väl till ur kommunikationssynpunkt med goda väg- och järnvägsförbindelser, norrut mot Linköping och söderut mot Kisa. Pendlingsavståndet till centrala Linköping är 30 minuter med bil och 35 minuter med tåg. En utveckling och upprustning av Stångådalsbanan skulle medföra en minskad restid med tåg och därmed ytterligare förbättra ortens kommunikationer.
Rimforsas huvudsakliga infart är från cirkulationsplatsen vid riksväg 23/34. Detta medför i sin tur att Kalmarvägen och Ulrikavägen belastas med den ökade trafiken som ortens tillväxt medför. För trafikmiljön i centrala Rimforsa och trafiksäkerheten längs dessa vägar finns det därför behov av en sydlig infart till orten. Utöver detta har både Kalmarvägen och Ulrikavägen behov av åtgärder, de är på flera platser smala och med dålig sikt samtidigt som de fungerar som genomfartsleder för orten.
Det finns goda möjligheter för en hög andel gående och cyklister när det gäller rörelse inom orten. Ett gång- och cykelnät med hög standard och bra anslutningar är därför viktigt. Att ha lösningar för gående och cyklister vid planering av nya områden är därför särskilt viktigt. Att utveckla det befintliga gång- och cykelnätet är också betydande. Särskilt viktiga stråk för utökning av det befintliga gång- och cykelnätet i Rimforsa:
- Säker anslutning söderut till Krågedal
- Säker anslutning västerut till Hallstad ängar
-
Anslutning norrut till Hackelboön
-
Säker
anslutning österut mot Opphem
·
Ny
sydlig infart till Rimforsa från väg 23/34 i höjd med Rimforsa Strand
·
Arbeta för utveckling och bevarande av
Stångådalsbanan med fokus på förbättrade pendlingsmöjligheter
·
Koppla
samman Kisa och Rimforsa med en gång- och cykelväg
·
Planera
för tillgängliga och säkra passager för oskyddade trafikanter i samband med
infrastruktursatsningar