|
|
4.0 Genomförandeplan
Visa bild för genomförandeplan
Målbilden om 15 000 invånare i Kinda kommun som ligger till grund
för denna översiktsplan är utmanande. Att Kinda kommun så tydligt satsar mot en
befolkningsökning med ungefär 50 procent kräver långsiktighet, bred förankring
och uthållighet över politiska mandatperioder. Att genomföra översiktsplanens
intentioner samt att förverkliga denna målbild är både en utmaning men också en
ny möjlighet för Kinda. För att lyckas med detta krävs en god ekonomi och en
stabil befolkningsutveckling som ger ökade resurser.
När översiktsplanen har vunnit laga kraft påbörjas processen med att genomföra den. Översiktsplanen genomförs stegvis med ett proaktivt förhållningssätt.
En viktig del i genomförandet av översiktsplanen är årliga uppföljningar i den politiska organisationen samt att översiktsplanen präglar innehållet i Kinda kommuns långsiktiga budget, målarbete och övriga styrdokument. Översiktsplanen ska vägleda arbetet med detaljplanering, tillsyns- och lovärenden samt miljöprövningar. Översiktsplanens ställningstaganden blir också vägledande för hur andra delar av kommunens verksamheter kan planera sin verksamhet. Det kan handla om var vård, skola och omsorg ska utvecklas och placeras, men även vilka nya gröna områden som bör utvecklas och bevaras.
Översiktsplanen ska vara aktuell och spegla den politiska uppfattningen och viljeriktningen. Ett sätt att hålla planen aktuell är att fördjupa den eller uppdatera den genom att utreda frågor som inte är tillräckligt behandlade. På så sätt hålls planen aktuell genom en rullande planeringsprocess, där uppföljningen av hur väl den håller leder till successiva ändringar. En aktuell översiktsplan och ett kontinuerligt översiktsplanearbete skapar god beredskap och underlättar bland annat detaljplanering, bygglov- och annan tillståndsprövning. Kinda kommun ska regelbundet utvärdera översiktsplanen, dess genomförande och vilka förändringar som skett samt uppdatera behovet av nya utredningar, planer och program.
Sedan april 2020 ersätter placeringsstrategi den tidigare aktualitetsprövningen av översiktsplanen. Kommunfullmäktige måste anta en planeringsstrategi senast 24 månader efter varje ordinarie val. Om beslutet inte tas i kommunfullmäktige inom tidsperioden blir översiktsplanen automatiskt inaktuell. Planeringsstrategin i sig ändrar inte i översiktsplanen. En planeringsstrategi bör vara kortfattad och inriktad på vad som behöver göras de kommande fyra åren för att översiktsplanen även fortsatt ska vara ett bra beslutsunderlag.
En planeringsstrategi ska innehålla:
- Bedömning om översiktsplanen är fortsatt aktuell eller om det tillkommit nya planeringsförutsättningar som ger anledning till att en ny eller uppdaterad översiktsplan bör arbetas fram
- Ställningstaganden om det behövs fördjupningar, tillägg eller vidare utredningar i frågor som upptäckts inte hanteras tillräckligt omfattande i översiktsplanen
Planeringsstrategin kan vara ett sätt att planera arbetet med översiktsplaneringen och skapa en bred kontinuerlig förankring inom kommunens organisation. Den kan ses som en genomförandeplan för de kommande fyra åren.
· Översiktsplanen är förankrad hos kommunens förtroendevalda och inom förvaltningarna
· Översiktsplanen används som ett strategiskt verktyg för att uppnå den önskade hållbara och positiva samhällsutvecklingen
· Fortsatt arbete med översiktlig planering och framtagande av viktiga strategiska dokument ska genomföras för att uppfylla översiktsplanens intentioner
· En planeringsstrategi (aktualitetsprövning) för översiktsplanen ska påbörjas efter varje val och ska ha antagits senast 24 månader in i en mandatperiod
Nedan listade dokument bör finnas framtagna och regelbundet uppdaterade för att arbetet med att genomföra översiktsplanen ska kunna fortlöpa på ett effektivt sätt.
Översättning av de globala Agenda 2030 målen till Kinda kommun genom Glokala Sverige |
|
Prioriteringsordning för detaljplaneprojekt |
|
Riktlinjer för bostadsförsörjning |
|
Lokalförsörjningsplan |
|
Riktlinjer för markanvisning |
|
Vatten- och avloppsplan |
|
Riktlinjer för dagvattenhantering |
|
Avfallsplan |
|
Risk och sårbarhetsanalys (RSA) och handlingsprogram för trygghet och säkerhet (Räddningstjänst) |
|
Klimat- och energiplan |
|
Naturvårdsplan |
|
Grönstrukturplan i Kisa och Rimforsa |
|
Trafikinfrastrukturplan |
|
Markstrategisk plan |
|
Näringslivsstrategi |
|
Riktlinjer för huvudmannaskap i detaljplaneområden |
|
Översiktsplanen redovisar en strategi för hur Kinda kommun ska hantera översiktliga mark- och vattenanvändningsfrågor. Det finns arbeten och projekt som pågår parallellt med översiktsplaneprocessen och frågor som inte är färdigutredda. Dessa utredningar, parallella processer och i översiktsplanen förslag till fortsatt arbete är viktiga för att fastlägga den övergripande strategin och för att uppnå den önskade hållbara och positiva samhällsutvecklingen. Beslut om att starta dessa utredningar tas inte i översiktsplanen utan det sker separat i särskild ordning.
Marknadsföringsstrategi för översiktsplanens innehåll |
|
Digitalisering av planeringsunderlag |
|
Digitalisera detaljplaner |
|
Upphäva inaktuella detaljplaner |
|
Upphäva eller uppdatera inaktuella styrdokument |
|
Riktlinjer och mall för barnkonsekvensanalys i fysisk planering |
|
Riktlinjer för gestaltning arkitektur/kulturmiljö |
|
IT-infrastrukturplan för bredbandsutbyggnaden i kommunen |
|
Utbyggnadsplan för infrastruktur (gata, VA mm) |
|
Cykelutbyggnadsplan i tätorterna |
|
Strategisk plan för stora infrastrukturprojekt (LTP) |
|
Utreda och utforma nya entréer för Rimforsa ringled |
|
Utveckling av entréer till tätorter längs riksväg 23/34 |
|
Utreda strategiska platser för pendlarparkeringar i kollektivtrafiklägen |
|
Långsiktig investeringsplan |
|
Statistiska ortsanalyser |
|
Parkeringsnorm för tätorter |
|
Analys av effektivisering av kollektivtrafiken i stråket Kisa-Rimforsa-Linköping ska genomföras tillsammans med Östgötatrafiken och Linköpings kommun |
|
Påverkansstrategi för att få fler att välja de hållbara färdsätten gång, cykel och kollektivtrafik |
|
Riskanalys för ny bebyggelse vid översvämningszoner av skyfall resp. högsta flöde |
|